Paradigmaváltás a turizmusban

Bánhegyi Zsófia

Új országmárka kialakításán is dolgozik a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ), amely Sopronban, a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központban indította el országos szakmai rendezvénysorozatát, amelynek több mint tíz állomása lesz.

Az MTÜ országjárásának állomásain tájékoztatást adnak a hazai turizmus jelenlegi helyzetéről, főbb kitörési pontjairól, és ismertetik az MTÜ országos, valamint az adott térségre vonatkozó feladatait.

A rendezvény platformot biztosít arra, hogy a turizmus helyi szereplői is megoszthassák az adott turisztikai térséghez kapcsolódó elképzeléseiket a szakma képviselőivel.

A rendezvény házigazdája dr. Fodor Tamás köszöntőjében Sopron és Sopron-fertő  turisztikai célpontjairól, programjairól és a fejlesztésekről beszélt. A szomszédos Ausztria közelsége nagy kihívás, komoly konkurencia, de egyben példaként is szolgál.

Dr. Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója stratégiai célként jelölte meg, hogy az eddigi két éjszaka helyett három vagy négy éjszakát töltsenek el nálunk a külföldi és belföldi turisták. A turizmus állami irányítását meg kell változtatni. Az embereknek újra van pénzük, így tudnak utazni.

A szakember szerint a lehető legjobb élményt a lehető legrövidebb időn belül kell szolgáltatni.

„A paradigmaváltás a turizmus teljes vertikumában elkezdődött” – tette hozzá Guller Zoltán. Elhangzott még, hogy több mint három milliárd euróval javította a turizmus a fizetési mérleget 2016-ban, a külföldi látogatások száma 6,6 százalékkal nőtt az előző évhez képest. 2019-re 10-15 százalékkal növelné a turizmus bevételét. Fontos a minőségfejlesztés és a családbarát turizmus erősítése is.

Kárpáti Béla, a Sopron-Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. vezérigazgatója a Fertő-tó teljes körű rehabilitációjáról beszélt, ami a kormány támogatásával jön létre. 2016-2020 között könnyen elérhető határátlépő pont legyen a Fertő tó és a kerékpárutak és horgászturizmus is fejlődjön. Láthattuk az Öko- Centrum Természetvédelmi Látogatóközpont látványterveit.

Dr. Gajda Tibor turizmus, stratégiai fejlesztéséért felelős vezérigazgató helyettes szerint a turista ma élményígéreteket keres, tehát boldogan fizet a minőségi szállásért és szolgáltatásokért. Sopron erős térségmárkával rendelkezik.

„Meghirdetjük ősszel az új országmárkát” – jelentette be Bánhegyi Zsófia, az MTÜ marketing-kommunikációjáért felelős  vezérigazgató-helyettese. Az új országmárka kialakításán már dolgoznak, amelyhez nemzetközi, magyarországi kutatásokat is végeznek. Mindenképpen erősítik az on-line kampányokat, megerősítik a facebook-oldalt is. A kormány minél láthatóbbá akarja tenni Magyarországot a külföldieknek számára.

Fontos a hívószó, valamint a globális fogyasztói trendek. Hosszú távú országmárka-stratégiára van szükség, amelybe az új generációt is be kell vonni.

Végül a VOLT fesztivál alapítója Lobenwein Norbert tartott beszámolót arról hol tart a szervezés, és beszélt a fesztivál himnuszáról, az „Emlékszem Sopronban"-ról, melyet eddig 16 millióan néztek meg. Erős kampányba kezdenek, jövő héttől angolul és magyarul is láthatóak lesznek programjaik.

A rendezvény végén a jelen lévő polgármesterek, idegenvezetők és turisztikai szakmában dolgozók mondták el jelenlegi tapasztalataikat és javaslataikat, tehát egy barátságos beszélgetéssel zárult az esemény.

(X)

dr. Fodor Tamás
dr. Gajda Tibor
dr. Guller Zoltán
Kárpáti Béla