Adzsmán, a legkisebb emírség

Ha az Emirátusok szót halljuk, azonna a felhőkarcolók, a szédületes tempóban épülő modern városok és egyúttal a mesés Kelet ju eszünkbe. Nos, ez igaz Adzsmán esetében is ami az Egyesült Arab Emírségek „legkiseb tesója”. Bár mindössze 260 négyzetkilométer és 250 ezer ember lakja, csak ámultun az irdatlan méretű épületek láttán, amelye mindegyikében egy városnyi ember elfér.

Itt minden hatalmas és modern, de nem volt mindig így. Igaz: mintegy 3000 éves kultúra nyomait is feltárták helyi ásatások, ám sok-sok évszázado át a hagyományos arab élete élte a kis hercegség. Jellemzőe halászattal és gyöngyhalászatta foglalkoztak az itteniek, amibő igen jól meg is éltek. Itt működtek a térség legjelentőseb hajógyártói is: ezerszámra szelték a Perzsa-öböl vizét az általuk készített, hagyományos ara hajók, a dhow-k. Aki kis nosztalgiára vágyik, ma is kihajózha egy ilyennel a helyi kikötőkből.

Az olaj nem minden
Az álmos kis hercegség életéb a mintegy 40 éve felfedezet olajkészletek hoztak szédületes változást. Ez idő tájt látták jóna az itteni emirátusok, hogy egyesítsék erőiket: 1971-ben alakul meg az Egyesült Arab Emírsége Adzsmán (angolos átírásban: Ajman), Sardzsa (Sharjah), Abu Dzabi (Abu Dhabi), Dubaj (Dubai), Fudzsejra (Al Fujairah), Ummel-Kaivein (Umm Al Quwain) é Rász el-Haima (Ras al-Khaimah részvételével. A szövetség azót lényegében egy ország, de a egyes emírségek megtarthatna bizonyos helyi szabályokat szokásokat.

Az olaj hozta óriási fejlődés következményekén mára gazdasági húzóágazattá vált az építőipar, a ingatlankereskedelem,  nagy- és kiskereskedelem az üzleti szolgáltatások,  szállítmányozás-raktározá és a kommunikációs ipar is mindezek az ország bevételének jelentős részét képezik. Az Emirátusok
vezetői ugyanis számolnak azzal hogy az olajkészletek végesek. Ezért fontos egyebek között  turizmus fejlesztése is. Azt a cél tűzték ki, hogy az idegenforgalom az egyik vezető nemzetgazdasági tényezővé váljon.

– Ezért valóban jelentős erőfeszítéseket teszünk – mondja Fejszal al-Nuaimi, az Adzsmani Turisztikai Fejlesztési Hivatal (www.ajman.travel) igazgatója.
– Az elmúlt években sorra nőttek ki a földből a luxushotelek: a Kempinski Ajman, az Ajman Saray, az Ajman Palace és a Fairmont Ajman, de a Ramada Beach Hotel is ide sorolható. Ezek mindegyike a tengerpartra néz, és saját partszakasszal rendelkezik. Ugyanakkor fontos hozzátennem, hogy nem csak a luxust találja meg nálunk a turista, de a hotelek minden kategóriáját az egycsillagostól az ötcsillagosig, valamint apartmanokat, berendezett vendégházakat is. Európai vendégeink nagy része német nyelvterületről érkezik, ám szeretnénk, ha az Önök országából is minél több látogatót fogadhatnánk. Sok turistát látunk vendégül egyébként a környező országokból és a Távol-Keletről.

Bámulatos ötletek
Az igazgató szerint Adzsmán egyedülálló élmény, legyen szó történelmi vagy természeti látnivalókról, vallási építészetről vagy szórakozásról.
– Amilyen szerények a méretei, olyan hihetetlen a fejlettsége, ez adja a vonzerejét. Adott egy mintegy 16 kilométeres partszakasz púder finomságú fehér homokkal, ami maga a mennyország azoknak, akik a napot és a tengert szeretnék élvezni. Ha beljebb utazunk az országba, felfedezhető a Hadzsar-hegységtől ölelt Manama és Maszfut enklávéja. Az Adzsmán Múzeum, aminek egy 18. századi erőd ad otthont, a hercegség múltját mutatja be, ízelítőt adva a régi mesterségekből és életformából – említi kedvcsinálóként Fejszal al-Nuaimi.

Ami a bámulatos fejlődést illeti, tanúsíthatjuk mi is. Volt szerencsénk megtekinteni az egyik legjelentősebb beruházást a város északi részén: a projekt neve Al Zorah, és egészen egyedi életstílust kínál. Meseszép mangroveerdőkben pompás vízimadarak – egyebek között flamingók – élik itt életüket hatalmas csoportokban háborítatlanul, és ebben a környezetben épülnek villák, hotelek, szabadidőparkok, golfpályák. Egészen lélegzetelállító hátteret szolgáltatnak ehhez a távolban az arab hercegség történelmi épületei és a felhőkarcolók.

Szintén az új látványosságok közé tartozik a mintegy másfél kilométer hosszú Marina District, ami – ha véglegesen elkészül – jachtklubnak, éttermeknek, üzletsoroknak ad majd helyet, s lesznek sétányok és egy kerékpárút is. A már említett Adzsmán Múzeumon kívül ajánljuk még az arabménes-telepet és a lovasklubot is – a híres arab lovas kultúra bizonyítékait.

Hercegségi hétköznapok
A helyiek jellemzően a tradicionális nemzeti viseletben járnak. A férfi aknál ez a disdása vagy kandura: egy hosszú, fehér ingruha, amihez egy fehér vagy piros kockás fejkendőt kötnek a fejükre fekete zsinórral (agal). A nők a fekete abaját hordják, egy laza, köntösszerű, fátyolos viseletet, ami az alatta lévő, hétköznapi ruhájukat takarja. Ezt egy fejen hordott sállal egészítik ki, aminek a neve sejla. Van, aki egy vékony sállal az arcát is eltakarja. Házigazdáinktól megtudtuk, hogy régen mindkét nem ruházata lényegesen színesebb volt – ezt a múzemban is láttuk –, de aztán az idők folyamán valamiért úgy
alakult, hogy ma már csak ezt a két színt hordják. Ugyanakkor az európai viselet is elfogadott mindkét nemnél.
Itt jegyezzük meg, hogy tartózkodjunk az országban a túl rövid ruháktól, a sortoktól és a trikóktól, mert nem illő ebben a kultúrában! A tűző napsütésben egyébként is sokkal praktikusabbak a könnyű géz és pamut blúzok, ruhák és nadrágok, amik a végtagokat is takarják, óvják. A hivatalos pihenőnap
egyébként a péntek, amikor a legtöbb üzlet zárva van, de a turisták által látogatott helyek általában ilyenkor is üzemelnek.

(További hasznos információk a www.ajman.travel weboldalon.)
Ami pedig az odajutást illeti: az Emirates légitársaság mellett – amelynek járata Dubaj nagy nemzetközi repterén landol – könnyen és olcsón elérhetjük Adzsmánt például a WizzAirrel is. Mi is azzal utaztunk, és bár nem a központi reptéren szálltunk le, hanem egy másik, új dubaji légikikötőben, adzsmáni szállodánk ugyanolyan közel volt hozzá. A reptéri transzfert a szállodák nagy része felár nélküli szolgáltatásként nyújtja vendégeinek. Ha nem, akkor a transzfer ára 30-40 dirham (2300-3000 forint), ehhez jön a mintegy 20 dirham reptéri illeték (1 dirham körülbelül 75 forint).
A helyi közlekedés rendkívül jól szervezett és olcsó. Ráadásul fél órán belüli távolságra van Sardzsa – ami körbelöleli Adzsmánt –, egy órán belül Abu Dzabi és Dubaj. Mehetünk taxival, bérelhetünk autót – nemzetközi jogosítvánnyal, biztosítással –, de a hotelek nagy része ingyen fuvart kínál ezekbe az
emirátusokba.

Szöveg: Szeszler Szilvia
Fotó: Urbán Györgyi

Köszönjük az utat az Adzsmáni Turisztikai Fejlesztési Hivatalnak.