Egy tarka thai hét

Amikor megkaptam a thaiföldi út programját, nehezen hittem el, hogy egy hétbe belefér egy fesztivál, elefántrezervátum, falvak és templomok meglátogatása a hegyekben, kirándulás és hajókázás délen és még egy kis bangkoki pezsgés is. Tévedtem.

Ma már 12 óra alatt eljuthatunk Thaiföldre, amennyiben valamelyik nagy közel-keleti „elosztóreptéren” keresztül megyünk. Mi landolás után Bangkokból Csiangmaj felé vettük az irányt egy belföldi járattal, ez még plusz egy órát jelentett.

Kardtánc és elefánthát

Csiangmaj városa és a róla elnevezett tartomány az ország északi részén fekszik. Hatalmas hegyek uralják a tájat, ezek határozzák meg alapvetően a klímát: lényegesen hűvösebb és esősebb az időjárás, mint máshol Thaiföldön. A viszonylagos elzártságban meseszép buddhista templomok bújnak meg a hegyekben, és az őserdők vadvilága is háborítatlanul meg tudott maradni. Egy tradicionális khantoke vacsorával és kulturális showműsorral indítottunk, az észak-thaiföldi ujjtánc-, gyertyatánc- és kardtánc-bemutatót nézve, a földön, párnákon ülve ettünk, ahogy ott szokás.

Errefelé egyébként április 13-14-15-én ünneplik a hagyományos újévet az úgynevezett Songkrannal. Az esztendők során alakult át a helyi ünnepség nemzetközi fesztivállá, a nyolcvanas évektől kezdték felfedezni a külföldiek. A központi helyszín a Ta Fe-kapu, ahol vízi parádé és vízi csata folyik dübörgő zenére három napon át.

Másnap felkerekedtünk a Meatamann Elefánttáborba. Tíz elefántrezervátum található a környékbeli erdőségekben, az állatok itt védve vannak az orvvadászoktól, s ha kell, meg is gyógyítják őket, így sokkal szebb kort tudnak megélni, mint folytonos életveszélyben lévő fajtársaik. Megnéztük az elefántok fürdetését a folyóban, a showműsort, és még egy nagyobb sétára is elvittek elefántháton. Hatalmas élmény a többtonnás állatokon utazni, de kissé ijesztő, amikor a hegyoldalban le vagy fel kaptatunk a hátukon.

Karikák a tigris ellen

Aztán meglátogattuk a liszu törzs képviselőit Ban Huaj Pa Raj faluban. Nepálból „szivárogtak át” ide az évszázadok során. Manapság gyönyörű kézimunkáik árusításából tartják el magukat, illetve a thai állam is támogatja őket, hogy – kizárólag szervezett túrák keretében – betekintést nyerhessenek a turisták a mindennapi életükbe. Elképesztő látványt nyújtanak – szó szerint – a nők nyakán a rézkarikák. Ennek eredete a hagyomány szerint az, hogy amikor elhagyták egykori lakóhelyüket, és a dzsungelen át menekültek, a tigrisek támadása, halálos nyakharapása ellen ez védte meg őket. Később aztán törzsi szokássá és dísszé vált ez az igen egyedi ékszerviselet, ami fokozatosan nyújtja a nyakat az évek során.

Visszatérve Csiangmajba, városnéző túránkon a lélegzetelállító buddhista templomokat kerestük fel: a Vat Fra Tatot a Doj Szutep-hegyen, valamint a Vat Csedi Luang-, a Vat Csiang Mun- és Vat Szuan Dorg-templomot. Aztán repülőre ültünk, irány dél: Phuket! Ami ugyan sziget, de egy 600 méteres híd köti össze a szárazfölddel. Szállásunk a sziget túloldalán, a Vijitt Resort and Spában volt. Másnap indultunk az egyik leginkább várt kirándulásra hajóval. Először a Szuvankuha-templomot néztük meg, ami egy természetes barlangban található, s egy hatalmas fekvő és számos más Buddha-szobrot rejt. Innen tovább a meseszép és világhírű Fang Nga Nemzeti Parkon át hajóztunk, ami egyebek közt az úgynevezett James Bond-szigettel (Ko Tapu) büszkélkedhet. A film nyomán komoly turisztikai iparág alakult ki, naponta mintegy ötezer embert kell odajuttatni és kiszolgálni.

Szállástipp

A Vijitt Resort and Spa Hotel 92 tágas, hagyományos thai stílusú villában kínál meghitt, nyugodt pihenést. A villák a pálma-, gumifa- és gyümölcsfaligetek között páratlanul háborítatlan miliőt nyújtanak. A többségük tengerre néz, és privát medencével rendelkezik. A legnagyobbak 182 négyzetméteresek. Van több étterem, beachbar, borpince is, a gyerekeknek külön játszóház és felügyelet. A sportolni vágyókat edzőterem várja. (www.vijittresort.com)

Koktél a hatvannegyediken

Aztán következett a sokak által a világ legszebb szigeteiként számon tartott Phi Phi. Csak bizonyos részein lehet kiszállni, ezért strandolni mi a közeli Bamboo-szigeten álltunk meg. Homokos partján sokan tartanak ilyesféle pihenőt. Sznorkellezni is lehet, hiszen a part közelében remek korallzátonyok vannak színpompás halrajokkal. Aztán továbbhajóztunk csodás partszakaszok, eldugott paradicsomi strandok, mészkősziklák mellett.

Ezek adtak meseszép kulisszát a Leonardo DiCaprio főszereplésével forgatott A part című filmnek is.

Másnap Bangkokba repültünk, ahol a belvárosban szálltunk meg az Anantara Riverside Hotelben.

A várost felfedezőknek kötelező elem a királyi palotaegyüttes, ami emlékezetes látvány megannyi stílusban épült épületével és szobraival. Itt található Thaiföld legszentebb temploma, a Vat Fra Kaeo a híres Smaragd Buddhával – és további világhírű látnivalók: a koronázási terem, a királyi fogadóterem, a királyi pantheon.

Végül a pezsgő világvárosi élet igazi szimbólumával zártuk thaiföldi tartózkodásunkat: a Lebua at State Tower szálloda tetején, a 64. emeleten levő Sky Bárban. Pazar a kilátás, és mesterszakácsok készítették a sokfogásos vacsorát. Ezzel és a szálloda híres koktéljaival búcsúztunk nehéz szívvel az országtól.

Szállástipp

Az Anantara Riverside Hotel a Csaophraja folyó partján található, és tökéletesen ötvözi a városi élet izgalmát a nyugalmas trópusi luxus varázsával. Nyaraló- és bizniszhotel is, így két részre különül el. A tradicionális szárny egy trópusi kertben van: virágok és egzotikus növények között, nagymedencével a luxusnyaraló nyugalmát nyújtja. A modern szárny a város fölé emelkedik, tetőmedencével, körülötte bárral és étteremmel teszi felejthetetlenné az üzleti kiruccanást. A két szárny közt a hotel saját plázája található, amit nem csak a szállodavendégek látogathatnak.

Kép és szöveg: Szeszler Szilvia

Köszönjük a meghívást a Thaiföldi Turisztikai Hivatalnak!