Eiffel legértelmetlenebb építménye

Január 26-án volt 125 éve, hogy elkezdték a párizsi Mars-mezőn az Eiffel-torony építését. A nemzeti lobogót 1889. március 31-én húzták fel a kész építmény csúcsára – felavatva a francia forradalom centenáriumán rendezett világkiállítás szenzációját.

A torony sokakból berzenkedést váltott ki, haszontalan monstrumként emlegették, ma azonban a francia főváros jelképe és a világ egyik legismertebb építménye. Az építõ, Gustav Eiffel irodája részt vett egyebek közt a Panama-csatorna és a budapesti Nyugati pályaudvar tervezésében is, nevét mégis „legértelmetlenebb” építménye tette halhatatlanná.

Eiffel már az 1888-as barcelonai világkiállítás szervezõit megkereste, de azok túl drágának és „különösnek” találták a római Szent Péter-bazilikánál vagy a gízai piramisoknál kétszer nagyobb tornyot. Eiffel ezután a párizsi világkiállítás pályázatára nyújtotta be a Maurice Koechlin svájci építészmérnök készítette terveket, és hétszáz ajánlat közül az övé nyert. A kivitelezés 2 évig, 2 hónapig és 2 napig tartott, hét és fél millió frankba került. Ez volt az első építkezés, aminek minden fázisát végigfényképezték. A háromezer munkás két és fél millió szegecscsel illesztette össze a 18038 vasdarabot, amelyek súlya 7300 tonnára rúgott.

Egy anekdota szerint a leghevesebb ellenzők közé tartozó Maupassant a torony elkészülte után minden nap annak vendéglőjében ebédelt, mert szavai szerint „ez az egyetlen hely Párizsban, ahonnan nem látszik az építmény”.

1941-ben a megszálló németek le akarták bontani, hogy az acélt hadianyagként hasznosítsák, de egy tiszt, bizonyos Kurt Hinzmann meggyőzte a hatóságokat, hogy a toronyban inkább rádió- és tévéállomást rendezzenek be. 1944-ben, a normandiai partraszállás után az adásokat beszüntették, és elrendelték az adó megsemmisítését, amit Hinzmann elszabotált, mert a parancs teljesítése veszélyeztette volna a tornyot.

1930-ig, az Empire State Building elkészültéig az Eiffel-torony a világ legmagasabb épülete volt: 300 (antennával 324) méter magas, de ez a hőingadozás következtében 18 centiméterrel változhat. Súlya 10000 tonna, erős szélben 6-7 centiméter a kilengése. Három fogadószintjén éttermek, bárok, boltok kaptak helyet. Felvonói évente 100000 kilométert tesznek meg, s egy esztendõben két tonna papírt használnak fel a belépõjegyekhez. Évente ötvenötmillió frankot költenek liftcserére és egyéb karbantartásra, hét évente teljesen átfestik.

(mti)